Onderzoek | Aanbeveling | Stand van zaken | Verwachte afronding | |
---|---|---|---|---|
2017 - ICT met beleid | Expliciteer ook voor andere domeinen scherp welke informatie nodig is om te kunnen sturen op de realisatie van de beleidsdoelstellingen binnen die domeinen. | Op 20-2-2020 heeft er een sessie plaatsgevonden met de accountant over het stellen van vragen aan de voorkant, zodat de raad aan de achterkant de juiste informatie ontvangt om te kunnen controleren en bijsturen. | 20-2-2020 | |
2017 - ICT met beleid | Stuur op het verbeteren van de sturings- en verantwoordingsinformatie voor het gehele sociaal domein. Geef daartoe vervolg aan het project sturings- en verantwoordingsinformatie sociaal domein (bestuursopdracht) en borg daarbij de betrokkenheid van het college, bijvoorbeeld in de vorm van een stuurgroep. | De afgelopen periode is gericht geïnvesteerd in het versterken van onze informatiepositie in het sociaal domein. Datagedreven werken stelt ons in staat om tijdig(er) in te spelen op trends en ontwikkelingen in relatie tot onze opgaven in het sociaal domein. Inzichten uit verdiepende analyses worden gebundeld in de Sociale Monitor en ieder kwartaal wordt de gemeenteraad via de themabijeenkomsten 'Grip op het sociaal domein' meegenomen in de belangrijkste ontwikkelingen. | 31-12-2021 | |
2017 - ICT met beleid | Heb met betrekking tot de gemeentebrede ICT en ICT-ondersteuning expliciete aandacht voor de realisatie van de doelen op dit vlak. Dit kan door als raad aan te geven wat bereikt moet worden (kaderstelling).Op dit moment is op organisatieniveau als doel geformuleerd dat een situatie bereikt moet worden die 'op een gemiddeld niveau' is voor lokale overheden en 100.000+ gemeenten. Doelstelling op raadsniveau heeft nog niet expliciet plaatsgevonden en zou concreter kunnen worden geformuleerd. | Op 27-5-2021 is er een sessie met de raad over de digitalisering van de maatschappij en overheid. | 27-5-2021 | |
2017 - ICT met beleid | Zet met betrekking tot de sociale monitor de ingezette ontwikkeling door zodat de sociale monitor meer zicht geeft op de stand van zaken van de transformatie in het sociaal domein. (Formuleer daarbij zo nodig ook als college zelf aanvullende informatievragen die voortvloeien uit de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de realisatie van de transformatie in het sociaal domein. De raad formuleert vragen vanuit zijn kaderstellende en controlerende rol. Het college is verantwoordelijk voor de uitvoering en kan daardoor ook andere, aanvullende informatievragen hebben.) | Data en informatie helpen ons om steeds beter te anticiperen op ontwikkelingen en te komen tot gerichte (beleids)afwegingen, bijsturing en borging. Sinds de start van het instrument in 2015 is de Sociale Monitor jaarlijks doorontwikkeld. Vanaf 2018 is in er de Sociale Monitor zowel aandacht voor inhoudelijke als financiële resultaten. De doorontwikkeling krijgt vorm mede omdat nieuwe bronnen beschikbaar komen of door wijzigingen in het beleid. De vaststelling van het nieuwe beleidskader Transformatie Sociaal Domein najaar 2020 geeft aanleiding om in 2021 de huidige opzet van de Sociale Monitor zodanig in te richten dat het beter zicht gaat geven op de stand van zaken van de transformatie in het sociaal domein. | Juli 2021 | |
2017 - ICT met beleid | Stuur met betrekking tot de gemeentebrede ICT en ICT-ondersteuning op de realisatie van het Verbeterplan l&A en de ICT roadmap op een zodanige wijze dat de vastgestelde doelen worden gehaald en dat in 2019 het niveau van ICT en ICT-ondersteuning op een zodanig niveau is dat de keuze kan worden gemaakt of, en zo ja welke werkzaamheden worden uitbesteed. Op dit moment hangt deze vraag boven de organisatie. | Het verbeterplan I&A/ICT van destijds was gestoeld op de afweging om uit te besteden omwille van het op orde brengen (stabiliteit) van de ICT-infrastructuur. Dit is in 2020 prima op orde gebracht. Mogelijkheden tot uitbesteding worden continu onder de aandacht gebracht vanuit verschillende ontwikkelingen (aanbesteding, uitbreiding van voorzieningen of niet beschikbaarheid van expertise). Daar waar mogelijkheden ontstaan worden de voordelen afgewogen en rekenschap gehouden met toekomstige (landelijke of markt) ontwikkelingen. Dit is een continu proces bij de instandhouding en doorontwikkeling van ICT-voorzieningen en informatievoorzieningen. | 31-12-2020 | |
2019 - Uitvoering jeugdhulp op koers? | Verplaats de focus naar de 0-de lijn en naar preventie. | Het nieuwe uitvoeringsprogramma sociale basis voorziet hierin. | 31-12-2021 | |
2019 - Uitvoering jeugdhulp op koers? | Zorg dat de kosten van de jeugdzorg beter beheerst worden. | Om de kosten voor jeugdhulp te beheersen is vanaf 2019 een omvangrijke transformatie in gang gezet. De eerste resultaten zijn zichtbaar. 2020 wordt afgesloten met een daling van de zorgkosten. Het transformatieprogramma loopt nog tot 2022. | Boekjaar 2022 | |
2019 - Duurzaamheid gemeente Ede | Voer het gesprek met raad en college over de rol die je als gemeente op het gebied van duurzaamheid wilt en kunt innemen. Zoals dit onderzoek laat zien verschilt de rol van de gemeente per deelterrein. Het is van belang hier als raad en college een bewuste keuze in te maken en daar ook naar te handelen. Hierbij kunnen de goede elementen van de uitvoering van het beleid als een continue personeelsinzet, het instellen van een fonds en communicatie behouden blijven en versterkt worden. Daarnaast is het ook goed om met elkaar te kijken waar verbeteringen mogelijk en gewenst zijn. | De raad moet in 2021 de transitievisie warmte vaststellen. Hiervoor heeft de raad op 18 maart 2021 een startnotitie m.b.t. de participatie vastgesteld. Met betrekking tot duurzame opwek op restgronden is de raad geïnformeerd via een memo van het college d.d. 10 maart 2020 over het “Actieplan zon op restgronden en dubbel ruimtegebruik” | 9-12-2021 | |
2019 - Duurzaamheid gemeente Ede | Besteed meer aandacht aan het formuleren van concretere en specifiekere doelstellingen bij projectplannen. Het betreft hier met name de speerpunten Duurzame mobiliteit – Ede gaat voor groen en Ede is een proeftuin voor duurzame voeding. Op deze manier wordt duidelijk welke middelen en budgetten benodigd zijn en is het voor de gemeenteraad mogelijk om het overzicht te bewaken. | Concrete doelstellingen meegeven in projecten gebeurt continu. De doelstellingen zoals geformuleerd in de Routekaart Ede Energieneutraal 2050 en in het lopende coalitieakkoord zijn daarbij leidend. Op verschillende schaalniveaus worden doelstellingen op het gebied van Energietransitie meegegeven in de verschillende stadia van gebiedsontwikkeling en projecten. Op het gebied van duurzame energieopwek zijn in de routekaart concrete maatregelen en doelen benoemd voor de opwek van zonne energie en windenergie. Dit is vertaal in de Wind en zonwijzer. De in 2021 vast te stellen Warmtetransitievisie zal naar verwachting mede invulling geven aan de wijze waarop een deel van de Energietransitie in Ede tot aan 2030 vorm krijgt. | continu proces | |
2019 - Duurzaamheid gemeente Ede | Houd als gemeenteraad de bredere blik op duurzaamheid in het oog. Duurzaamheid bevat meerdere thema’s dan alleen de energietransitie (bijvoorbeeld biodiversiteit, klimaatadaptatie en luchtkwaliteit) en meerdere dimensies (planet, people en profit). Het onderzoek van Telos (2019) geeft weer hoe de gemeente Ede presteert op alle dimensies van duurzaamheid: sociale, milieukundige en economische duurzaamheid. | Fracties nemen dit mee in hun algemene beschouwingen. | 11-11-2021 | |
2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede | Zorg dat de gemeenteraad inzicht krijgt, in de voor de raad, relevante aspecten van het risicomanagementbeleid en pas hiervoor het huidige beleid aan. | Februari 2020 is in een sessie met de raad (i.c.m. raadswerkgroep Programmabegroting) de aanpak en de planning voor doorontwikkeling gepresenteerd. Als gevolg van corona heeft dit vertraging opgelopen. | 2e kwartaal 2021 | |
2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede | Overweeg de huidige ondergrens (norm) van de weerstandsratio. | Is onderdeel van het traject Optimalisering risicomanagement, zoals in februari 2020 in een sessie met de raad (i.c.m. raadswerkgroep Programmabegroting) gepresenteerd. Door corona vertraagd. Overigens is in de PDE van 21 januari 2021 in kader van voorstel Beleid rondom Algemene Reserve besloten: "in hoofdstuk 6 'Kaderstellende elementen' van de nota 'Risicomanagement en Weerstandsvermogen' de zin 'Een weerstandsratio van 0,8 of hoger' te vervangen door 'Een integrale weerstandsratio van 0,8 of hoger' (zaaknummer 188337). Wel wordt een eventuele wijziging van de ratio betrokken bij het genoemde totale voorstel rondom risicomanagement. | 2e kwartaal 2021 | |
2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede | Bepaal aan de hand van enkele duidelijke criteria welke risico’s wel en welke niet in het risicoregister moeten worden vastgelegd. | Februari 2020 is in een sessie met de raad (i.c.m. raadswerkgroep Programmabegroting) de aanpak en de planning voor doorontwikkeling gepresenteerd. Als gevolg van corona heeft dit vertraging opgelopen. | 2e kwartaal 2021 | |
2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede | Verbeter de toegankelijkheid (leesbaarheid) van de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. | Februari 2020 is in een sessie met de raad (i.c.m. raadswerkgroep Programmabegroting) de aanpak en de planning voor doorontwikkeling gepresenteerd. Als gevolg van corona heeft dit vertraging opgelopen. | 2e kwartaal 2021 | |
2020 - Doelgericht participeren | Stuur op een toekomstbestendige meerjarenbegroting voor Werkkracht. | Er wordt gewerkt aan de sturingsinformatie welke mede als basis zal dienen om de begrotingen van Werkkracht toekomstbestendig in te richten. In de begroting 2022 wordt dit zichtbaar. | 11-11-2021 | |
2020 - Doelgericht participeren | Stel een geactualiseerd participatiebeleid vast met concrete doelstellingen. | De raad gaat een geactualiseerd visiedocument ontvangen dat (ook) aanhaakt op de transformatie. In het visiedocument worden actieplannen aangekondigd, die door het college zullen gaan worden vastgesteld. Op deze manier past het beleidsdocument bij het in november 2020 vastgestelde beleidskader Sociaal Domein. | 17-6-2021 | |
2020 - Doelgericht participeren | Zorg voor samenhang tussen doelstellingen, prestatieafspraken en de monitoring hierop. | Er wordt gewerkt aan sturingsinformatie die voldoet aan deze voorwaarden. De kwartaalrapportages worden conform afspraak vanaf 2021 ter informatie worden toegestuurd aan de raad. | mei 2021 | |
2020 - Doelgericht participeren | Zorg voor meer integrale samenwerking tussen de verschillende uitvoerende partijen en afdelingen. | Werkkracht en de gemeente Ede werken aan de uitwerking van businesscase voor uitvoering arbeidsmatige dagbesteding door Werkkracht. Werkkracht adviseert pro-actief door uitstroomprofielen met advies voor jongeren uit speciaal onderwijs voor vervolgopleiding, competentiegericht aanbod van betaald werk of arbeidsmatige dagbesteding. Werkkracht maakt integraal onderdeel uit van de toegang en regie in het sociaal domein van de gemeente Ede. Werkkracht neemt deel aan de werkgroepen in de Transformatie. | oktober | |
2020 - Doelgericht participeren | Stel een duidelijk kader op voor de samenwerking met het WSP. | In de arbeidsmarktregio heeft Werkkracht Ede namens de gemeenten eigenaarschap van de kolom waarin de activiteiten gericht op aanbodversterking en toeleiding naar werk zijn opgenomen. De bemiddelingsactiviteiten vanuit het WSP zijn ondergebracht in de kolom uitstroom met eigenaarschap bij de werkgevers | oktober | |
2020 - Doelgericht participeren | Verbeter de informatievoorziening aan de raad. | Sturingsinformatie wordt verbeterd. Rapportage op prestatieniveau op inhoud en geld. Komend half jaar zal de kwartaalrapportage hierop worden aangepast. De kwartaalrapportage wordt vanaf 2021 toegestuurd aan de Raad. RIB over Werkkracht wordt georganiseerd in april/mei a.s. waarin ook klanttevredenheid als onderwerp aan de orde zal komen. | juli | |
2020 - De status van de integratie | Stel tijdig een integraal beleidskader op dat voldoet aan de nieuwe inburgeringswet. | In april/mei wordt aanvullende c.q. lagere regelgeving verwacht in de vorm van algemene maatregelen van bestuur. Aan de hand daarvan wordt duidelijk welke beleidsruimte er daadwerkelijk is. In de tussentijd werken we met Werkkracht, Vluchtelingenwerk, afdeling inkomen en budgetbeheer, etc., aan de brede intake en de PIP. | april 2021 | |
2020 - De status van de integratie | Zorg dat de gemeenteraad voortaan tijdig en volledig over de uitvoering van het integratiebeleid voor statushouders wordt geïnformeerd. | We werken aan een beleidsnota waarin de context en de laatste stand van zaken rond de nieuwe wet, de veranderde taken voor de gemeente, en het financiële kader zijn opgenomen. Deze verwachten we medio april naar de raad te kunnen sturen.Mbt de aanbevelingen: we hebben eerder aangegeven de factsheet periodiek te willen actualiseren en vervolgens aan de raad aan te kunnen bieden. We informeren de raad wanneer dit gedeeld kan worden. In 2019 hebben we verschillende werkconferenties georganiseerd om organisaties uit het maatschappelijk middenveld te informeren over de nieuwe wet inburgering en om aandachtspunten ten aanzien van de doelgroep statushouders op te halen. Dit heeft ons al veel informatie opgeleverd die we direct kunnen gebruiken bij de verdere implementatie. We overwegen dit jaar opnieuw een werkconferentie (digitaal) te organiseren. | Nog niet bekend | |
2020 - De status van de integratie | Verbeter de uitvoeringsorganisatie en de uitvoering van het integratiebeleid voor statushouders (de thema’s arbeidsmarktparticipatie en taalonderwijs). | Op dit moment wordt ambtelijk gewerkt aan twee pijlers van de nieuwe Wet inburgering: de wettelijk verplichte brede intake en het proces van de duale inburgering. Dat doen we met onze ketenpartners uit het onderwijs, Vluchtelingenwerk Oost Nederland, Werkkracht maar ook met de interne afdeling inkomen en schulddienstverlening en afdeling beleid. Met name de externe ketenpartners hebben veel ervaring en (bijna) contact met statushouders/inburgeraars. Ondersteund door die kennis en ervaring ontwikkelen we nieuwe/beter processen. Daarnaast overleggen we met onze ketenpartners hoe we de inburgeraars die dit jaar in Ede komen wonen al in de geest van de nieuwe wet kunnen laten inburgeren. Hiervoor werken we een businesscase uit die we medio april aan college en raad willen presenteren. Wanneer we de businesscase uitvoeren doen we ervaring op met inburgeren, werk en meedoen maar ook met nieuwe zaken als informatie-uitwisseling tussen de ketenorganisaties (privacy), en het verzamelen van gegevens ten behoeve van rapportages aan gemeentebestuur, COA en DUO. Verder zal worden gemonitord welke effectiviteit de nieuwe aanpak heeft en wat daarin verbeterd en geïnnoveerd kan worden. | Nog niet bekend | |
Index | |||
---|---|---|---|
Nog niet gestart | |||
Loopt | |||
Niet voldaan | |||
Gedeeltelijk voldaan | |||
Afgerond |