Omschrijving | Programma-rekening 2019 | Actuele begroting 2020 | Programma- rekening 2020 | % afwijking t.o.v. begroting |
---|---|---|---|---|
Onroerende zaakbelastingen | 24.666 | 25.129 | 25.424 | 1,17% |
Afvalstoffenheffing | 10.642 | 10.500 | 10.805 | 2,90% |
Rioolheffing | 10.843 | 10.835 | 11.031 | 1,81% |
Precariobelasting | 6.434 | 6.170 | 6.498 | 5,32% |
Leges omgevingsvergunningen | 3.318 | 3.400 | 3.948 | 16,12% |
Leges bestemmingsplannen | 504 | 658 | 458 | -30,40% |
Parkeergelden | 1.026 | 907 | 870 | -4,08% |
Leges burger- en bestuurszaken | 1.054 | 868 | 842 | -3,00% |
Begraafrechten | 1.355 | 1.315 | 1.500 | 14,07% |
Toeristenbelasting | 919 | 1.123 | 1.083 | -3,56% |
Forensenbelasting | 744 | 751 | 805 | 7,19% |
Hondenbelasting | 351 | 361 | 360 | -0,28% |
Reclamebelasting | 249 | 254 | 277 | 9,06% |
In geval van de onroerende zaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing worden de meeropbrengsten hoofdzakelijk veroorzaakt door areaal uitbreidingen, met andere woorden er is sprake van meer woningen en aansluitingen. Aanvullend is in geval van de onroerende zaakbelasting een verschil tussen de werkelijke marktontwikkeling en de prognose die gehanteerd is bij de tariefberekening.
Precariobelasting
De aanslagen precariobelasting zijn hoger dan geraamd. Het areaal kabels op het grondgebied van Ede is ook in 2020 verder toegenomen, met als gevolg een hogere opbrengst precario dan begroot.
Leges omgevingsvergunningen
In 2020 hebben we te maken met incidenteel meer grote bouwaanvragen, welke incidenteel een positief effect hebben op de legesinkomsten. Daarnaast zien we een flinke toename van het aantal kleine bouwvergunningen (tot 2 ton), die hebben echter weinig invloed op de legesinkomsten (slechts 10%). Het grillige verloop van bouwaanvragen blijft lastig te voorspellen, evenals het effect van de coronapandemie. Consequentie is dat bij uitvoering van de bouw de komende jaren de hoeveelheid benodigd toezicht zal stijgen, die kosten komen daarmee later dan de baten.
Leges bestemmingsplannen
Al enkele jaren zien we dat de begrootte legesinkomsten niet gehaald worden. De opbrengsten zijn grillig en lastig te verklaren vanwege de particuliere initiatieven. De legesinkomsten staan ook niet altijd in verhouding tot de daadwerkelijke kosten. We hebben acties ingezet om kosten en opbrengsten dichter bij elkaar te brengen, waaronder de aanpassing van de leges. Daarnaast zijn in 2020 vaker overeenkomsten gesloten. Vanwege de coronapandemie is 2020 wel een vreemd jaar wat de uitvoering van bestemmingsplannen bemoeilijkt. De kosten zijn echter licht gedaald (€ 77.000 V), maar de opbrengsten bleven meer achter (€ 200.000 N).
Parkeergelden
Als gevolg van de ontwikkelingen door corona is het centrumbezoek sterk afgenomen in het eerste halfjaar 2020. Hierdoor zijn de parkeergelden lager dan begroot. Vanwege de revitalisering van het Kuiperplein was voor 2020 al rekening gehouden met een lagere opbrengst in vergelijking met 2019.
Leges burger- en bestuurszaken
Door de coronapandemie zijn er afgelopen jaar minder reisbewegingen geweest. Als gevolg hiervan zijn er minder reisdocumenten uitgegeven.
Begraafrechten
In 2020 is het onderhoudsbudget, als gevolg van het on-hold zetten van het Masterplan, niet volledig benut. De hogere opbrengsten komen voort uit de verkoop van de laatste natuurgraven, een proceswijziging waardoor grafrechten eerder verlengd worden en het terugbetalen van de compensatie leges 2020. De hogere baten in relatie met de lagere onderhoudskosten maken dat het product meer dan kostendekkend is.
Toeristenbelasting
Het beeld met betrekking tot de minder opbrengsten toeristenbelasting over het afgelopen jaar is minder somber dan verwacht. Enerzijds vanwege het feit dat de overnachtingen op recreatieterreinen c.a. niet ver achterblijven bij de begroting en anderzijds worden huisvesters van arbeidsmigranten (indien niet ingeschreven in de BRP) meer en meer in de aanslagoplegging toeristenbelasting betrokken. Voor wat betreft belastingjaar 2020 volgt de definitieve aanslag toeristenbelasting eind maart 2021. Momenteel is de verwachting dat de definitieve aanslag lager zal zijn dan voorgaande jaren. Echter is het niet mogelijk een goede en volledig onderbouwde inschatting van hoogte te maken. Dit komt doordat het afgelopen jaar zich kenmerkt door weinig overnachtingen in verband met periodes van lockdown en een relatief goed zomerseizoenen door veel overnachtingen in eigen land.
Forensenbelasting
De meeropbrengst wordt verklaard door een toename van het aantal belastingplichtigen van ruim 2%, in combinatie met een verschuiving van een behoorlijk aantal belastingplichtigen naar hogere tariefklassen ten opzichte van 2019.
Reclamebelasting
Voor de reclamebelasting vervult de gemeente Ede een kassiersfunctie. Dit wordt gedaan voor het centrum van Ede en vanaf 2020 ook voor het centrum van Bennekom. De opbrengst wordt, na aftrek van kosten, in het desbetreffende ondernemersfonds gestort. In de begroting 2020 was nog geen rekening gehouden met het innen van reclamebelasting voor het centrum van Bennekom.