Net als bij de Programmabegroting 2021-2024 voert het risico rondom het maatregelenpakket en de hiermee gepaarde opgave binnen het sociaal domein de lijst aan. Echter is dit risico afgenomen ten opzichte van de vorige rapportage doordat een deel van de ombuigingen is gerealiseerd. In de paragraaf Grote Projecten wordt verder ingegaan op de transformatieopgave Sociaal Domein en de hieraan verbonden risico's.
Deels aan corona gerelateerde risico's staan op de tweede en vijfde plaats in deze lijst. Als gevolg van financiële onzekerheid kan een verandering in de vraag naar verschillende typen, en goedkopere, woningen leiden tot dalende prijzen van bouwgrond. Dit heeft invloed op de opbrengsten uit grondexploitaties.
Daarnaast zijn de risico's rondom de stikstofdepositie en gebiedsontwikkeling WFC nadrukkelijker aanwezig in de top 10 door de verlaging van de aan de coronapandemie gerelateerde risico's. In de bijlage MPG 2020 is een toelichting over deze onderwerpen opgenomen.
Voor de samenstelling van de top 10 risico's nemen we zowel de risico's in niet-winstgevende plannen als de risico's in winstgevende plannen mee. Dit wijkt af van het bepalen van de benodigde weerstandscapaciteit waar alleen de risico's in niet-winstgevende plannen worden meegenomen. Op deze manier geeft de top 10 ook daadwerkelijk de 10 grootste risico's weer.
Top 10 risico's | bedragen x € 1.000 | ||||
Omschrijving | Gevolgen | Kans | Maximaal financieel gevolg | Invloed | |
1 | Door rijkskorting en volumeontwikkelingen zijn de zorguitgaven voor Jeugd en Wmo ondanks transformatie hoger dan het zorgbudget. | Overschrijden van budget. | 50% | 11.700 | 10% |
2 | Onder meer door corona vindt er een verschuiving plaats naar goedkopere woningen. | De in de grondexploitaties opgenomen grondopbrengsten nemen af. | 75% | 7.290 | 9% |
3 | Door de stikstofdepositie op Natura 2000 komt het bestemmingsplan niet (in de huidige vorm) tot stand. Zie geheime bijlage risicoanalyse MPG. | Stopzetten ontwikkeling. | 75% | 3.000 | 4% |
4 | De opbrengststijging voor woningbouwgrond in niet-winstgevende plannen blijft achter op de geplande stijging. | Opbrengststijging is lager dan geraamd. | 50% | 4.476 | 4% |
5 | Gebiedsontwikkeling WFC: Plankosten niet toereikend voor complex project. | Extra kosten proces. | 50% | 4.000 | 3% |
6 | Gebiedsontwikkeling WFC: risico's op vertraging bij de bestemmingsplanprocedure (PAS, bezwaar en beroep, F&F). | Hogere plankosten en extra rentekosten | 50% | 4.000 | 3% |
7 | Gebiedsontwikkeling WFC: Ontbreken stikstofonderbouwing voor deel van het WFC programma | Voor deel van het programma is er geen stikstofonderbouwing beschikbaar. Daarnaast kan de verdichting van bouwvelden tot meer woningen leiden. | 75% | 2.600 | 3% |
8 | Gebiedsontwikkeling WFC: | Hogere grondquotes en grondwaarden woningbouw. | 25% | -7.200 | 3% |
9 | Problemen bij de verstrekking van een natuurvergunning op basis van te hoge stikstofdepositie (algemeen risico grondportefeuille). | Mogelijk niet of maar gedeeltelijk ontwikkelen van plannen. | 50% | 3.500 | 3% |
10 | Voor alle particulier te ontwikkelen kavels wordt een omgevingsvergunning aangevraagd waarmee de volledige exploitatiebijdrage kan worden verkregen. | Ontvangen van de volledige exploitatiebijdrage | 50% | -3.438 | 3% |
- = negatief risico (kans)
Voor een toelichting op de systematiek van kansinschatting van de risico's wordt verwezen naar de bijlage Toelichting paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing.