bedragen x € 1.000
Rekening 2019 | Primitieve begroting 2020 | Actuele begroting 2020 | Rekening 2020 | Verschil actuele begroting/ rekening 2020 | ||||||||
Lasten | 14.701 | N | 22.140 | N | 25.353 | N | 22.267 | N | 3.087 | V | ||
Baten | 5.122 | V | 14.117 | V | 13.922 | V | 11.062 | V | 2.860 | N | ||
Storting reserve | 2.395 | N | 10.632 | N | 15.355 | N | 11.428 | N | 3.927 | V | ||
Onttrekking reserve | 4.871 | V | 10.227 | V | 20.106 | V | 15.927 | V | 4.180 | N |
Implementatie Omgevingswet (Act 2020 € 200.000 V) € 185.000 V
Voorstel tot resultaatbestemming € 185.000 N
De verplichte trajecten (de verschillende raadsbesluiten en voorbereiding en aansluiting op het DSO) hebben vertraging opgelopen in 2020. Dit als gevolg van uitstel van de invoerdatum, afhankelijkheid van externe partijen (met betrekking tot DSO Rijk en softwareleveranciers) en bemoeilijking in afstemming werkzaamheden als gevolg van de coronamaatregelen. Deze werkzaamheden moeten wel gedaan worden en schuiven door naar volgend jaar om klaar te zijn voor de invoering van de wet op 1 januari 2022.
Het voorstel is deze middelen mee te nemen naar 2021. Hiertoe wordt een resultaatbestemmingsvoorstel gedaan.
Ruimtelijke ontwikkeling algemeen € 250.000 N
Binnen het product RO-algemeen wordt gewerkt aan verschillende RO-vraagstukken zoals onder andere het opstellen van visies, actualisering van beleid, het voeren van verkennende gesprekken met initiatiefnemers, het onderhouden van netwerken en procesoptimalisatie. Daarnaast wordt ook de behandeling van verschillende ruimtelijke initiatieven die niet gerelateerd zijn aan een bestemmingsplanherziening hierop geboekt. In 2020 is een veel pro-actievere rol in het realiseren van doelen uit het bestuursakkoord aangenomen. Dit betekent concreet dat de gemeente actief met initiatiefnemers in gesprek is en partijen bij elkaar brengt om bijvoorbeeld de (sociale) woningbouwopgave te realiseren en vakantieparken vitaal te maken. Daarnaast wordt Ede gezien als een interessante samenwerkingspartner door buurgemeente, de regio, de provincie Gelderland en ook het Rijk; het vergt extra inzet om deze netwerken te onderhouden en financiële aanvragen te doen en Ede hiermee in positie te houden. Inmiddels zijn beheersmaatregelen getroffen. Enerzijds wordt meer inzicht gecreëerd en anderzijds is er in de begroting 2021-2024 de komende twee jaar budget gereserveerd voor een deel van deze kosten. De verwachting is dat met deze maatregelen overschrijding in de toekomst wordt voorkomen dan wel beperkt.
Bestemmingsplannen € 123.000 N
Al enkele jaren zien we dat de begrootte legesinkomsten niet gehaald worden. De opbrengsten zijn grillig en lastig te verklaren vanwege de particuliere initiatieven. De legesinkomsten staan ook niet altijd in verhouding tot de daadwerkelijke kosten. We hebben acties ingezet om kosten en opbrengsten dichter bij elkaar te brengen, waaronder de aanpassing van de leges. Daarnaast zijn in 2020 vaker overeenkomsten gesloten. Vanwege corona is 2020 wel een vreemd jaar wat de uitvoering van bestemmingsplannen bemoeilijkt , maar de kosten zijn al wel licht gedaald (€ 77.000 V), de opbrengsten bleven echter ook meer achter (€ 200.000 N).
Facilitaire plannen (Act 2020 €325.000 N) € 320.000 N
In 2020 voerden we werkzaamheden uit voor ruimtelijke plannen van particuliere initiatiefnemers. De kosten die we maken, verhalen we op deze initiatiefnemers. Het totaal aan opbrengsten is lager dan het totaal aan kosten. Het nadeel van € 320.000 is opgebouwd uit een nadeel op de lasten van € 880.000 en een voordeel op de opbrengsten van € 560.000. Het tekort kent een aantal oorzaken:
- Sommige plannen kennen een lange doorlooptijd. Nieuwe Edese ambities op het gebied van bijvoorbeeld sociale woningbouw of duurzaamheid of vertraging rondom de vernietiging PAS kunnen leiden tot extra proceskosten die niet altijd te verhalen zijn op de initiatiefnemer.
- Het ontwikkelen van een particulier initiatief maakt soms bestaande omgevingsvraagstukken urgenter. De kosten die gemaakt worden om de omgevingsdialoog te voeren zijn meestal niet te verhalen op de initiatiefnemer.
- We zijn vorig jaar gestart met het anders organiseren en administreren van onze inzet voor dit soort projecten. Deze strakkere sturing maakt zichtbaar dat aanvullende maatregelen nodig zijn om de kosten en opbrengsten meer in evenwicht te krijgen.
Omgevingsvergunningen € 550.000 V
In 2020 hebben we te maken met incidenteel meer grote bouwaanvragen, welke een incidenteel positief effect hebben op de legesinkomsten. Daarnaast zien we een flinke toename van het aantal kleine bouwvergunningen (tot 2 ton), die hebben echter weinig invloed op de legesinkomsten (slechts 10%). Het grillige verloop van bouwaanvragen blijft lastig te voorspellen, evenals het effect van corona. Consequentie is wel dat bij uitvoering van de bouw de komende jaren de hoeveelheid benodigd toezicht zal stijgen, die kosten komen daarmee later dan de baten.
Structuurvisie buitengebied; ontvangsten functiewisselingen € 60.000 N
Storting in reserve landschapsfonds € 60.000 V
De ontvangsten met betrekking tot functiewisselingen bleven met circa € 60.000 achter ten opzichte van de raming. Dit heeft geresulteerd in een overeenkomstige lagere storting in de reserve (welke inmiddels is uitgeput). Om een stijging van de ontvangsten te realiseren is een aanpassingen van de uitgangspunten van het landschapsfonds nodig. Dit vraagt om een beleidsaanpassing en wordt gekoppeld aan de omgevingsvisie. Daardoor was het in 2020 nog niet mogelijk om meer opbrengsten te realiseren.
World Food Center € 437.000 V
Onttrekking reserve investeringsfonds Impuls Ede € 437.000 N
De toegekende subsidie aan de stichting WFC Experience in 2020 wordt voor het laatste deel, € 300.000 in 2021 uitgekeerd. Als gevolg van de coronacrisis is een groot aantal evenementen en fysieke activiteiten niet doorgegaan op het WFC-terrein (€ 137.000 V). De afwikkeling van het WFC loopt via de reserve Investeringsfonds Impuls Ede, waardoor de onttrekking van deze reserve ook lager is geweest.
Veluwse poort € 0
Alle baten en lasten voor zowel de projecten Spoorzone en Parklaan worden met de betreffende reserves verrekend. Het resultaat loopt daarmee altijd neutraal in de exploitatie, er treden echter wel verschillen op aan lasten- en batenkant die in de paragraaf Grote Projecten worden toegelicht. Hier enkel in hoofdlijnen een verklaring voor geconstateerde verschillen. Hoewel beide projecten op schema lopen zien we in besteding nog wat afwijkingen:
- op de Parklaan is in 2020 ongeveer € 0,5 miljoen minder uitgegeven dan begroot, omdat met name enkele afwikkelingen op de Poortwachter zorgen voor nalopende kosten die pas in 2021 worden gefactureerd.
- bij de Spoorzone wordt in praktijk een deel van de kosten gemaakt door Prorail. Deze kosten zijn in beeld, maar het opstellen van de verrekeningen zal echter pas in 2021 plaatsvinden. Dit zorgt voor een verschil in lasten van circa € 3,2 miljoen.
Bovenstaande verschillen werken ook door in baten ( € 3,87 miljoen N), onttrekkingen (€ 3,7 miljoen N) en stortingen reserves (€ 3,87 miljoen V).
Overzicht kosten corona programma 5
Geplande activiteiten konden geen doorgang vinden:
- Verkabeling hoogspanningslijn € 25.000 V
- Implementatie Omgevingswet € 125.000 V