Individuele ondersteuning

Wat hebben we daarvoor gedaan?

1.

Maatwerkvoorziening Wmo

1

Het investeren in laagdrempelige ontmoetingsplekken, zodat meer inwoners door middel van informele ondersteuning kunnen worden geholpen.

2.

Het voeren van meer regie op herindicaties, zodat er substitutie van zware naar lichte(re) vormen van ondersteuning plaats gaat vinden.

3.

Het verder opschuiven van ‘zorgbeleid’ naar ‘woonbeleid’ in de maatschappelijke opvang en beschermd wonen (extramuralisering). Mensen wonen zo normaal mogelijk. Dat is 'in de wijk' en niet in de zorginstelling.

4.

Het verder ontwikkelen van een aanbod van Wmo-producten/arrangementen, waardoor zoveel mogelijk passende zorg kan worden geboden.

5.

Het monitoren van de effecten (zowel inhoudelijk en financieel) van de ombuigingsmaatregelen en van de invoering van het abonnementstarief Wmo (inclusief de te verwachten aanzuigende werking met betrekking tot thuisondersteuning).

6.

Het inzetten van - als dat veilig is - zo veel mogelijk ambulante hulpverlening, zodat vrouwen en kinderen in hun eigen omgeving hulp krijgen in plaats van opname in de vrouwenopvang. Ook voeren we in 2019-2020 een pilot uit waarin kinderen in de vrouwenopvang meer begeleiding krijgen.

7.

Het vanuit het landelijk programma ‘Geweld hoort nergens thuis (2018-2021)’ uitvoeren van activiteiten en projecten in de regio West Veluwe Vallei die aansluiten bij de landelijke thema’s. Dit zijn onder andere een project plegeraanpak, een project schadelijke traditionele praktijken en bijvoorbeeld ook de ontwikkeling van MDA++.

8.

Het maken van nieuwe afspraken met zorg- en veiligheidspartners in het jeugddomein (onder andere Veilig Thuis, GI, Raad voor de Kinderbescherming, Justitie, Sociaal teams) om effectief en snel passende hulp te organiseren. De leeftijd van 18 jaar is geen belemmering om maatwerk te blijven bieden.

9.

Het onderzoeken van mogelijkheden om crisisopvang zo lokaal mogelijk en kleinschalig in Ede aan te bieden.

Toelichting

1.1.

In 2019 is gestart met het project LDO (Laagdrempelige Ontmoeting). De gedachte hierbij is om laagdrempelige ontmoeting aan te bieden in plaats van dagbesteding. Hiermee buigen we waar mogelijk formele zorg om naar informele zorg, normaliseren we de situatie en stimuleren we duurzaam contact tussen mensen met en zonder Wmo-indicatie. We zijn gestart met een pilot in Lunteren in het buurthuis De Schakel en in Ede in het buurthuis de Meerpaal. De afgelopen maanden hebben we met de betreffende buurthuizen uitgebreid gesproken over de voorwaarden waaronder de pilot kan worden opgestart. Binnen de werkgroepen worden met de leden van de buurthuizen de inhoudelijke kaders verder vormgegeven. Vanwege coronamaatregelen kunnen de buurthuizen momenteel geen activiteiten organiseren. Wel wordt er gekeken naar mogelijkheden hierin.

1.2.

We willen meer huisbezoeken gaan doen naar aanleiding van herindicaties van de aanbieders. Dat is in deze periode in verband met corona lastig geweest.

1.3.

In 2020 zijn hier verdere stappen in gezet. De realisatie van vernieuwende woonvormen blijft echter achter ten opzichte van de ambitie. Er is nog steeds een tekort aan vernieuwende woonvormen. En de transformaties van leegstaand vastgoed naar woon/welzijn blijft een moeizaam proces. Dit belemmert de gewenste uitstroom vanuit beschermd wonen. We verwachten dat met de honorering van het plan van aanpak ‘Iedereen een eigen passende woonplek’ er in 2021 ook grootschalige wooninitiatieven gerealiseerd kunnen worden.

1.4.

We zijn continu bezig met de verdere ontwikkeling van producten/arrangementen. Zo is bijvoorbeeld vanuit het leidende principe regie bij de gemeente in 2020 de algemene voorziening thuisondersteuning beëindigd. Daarnaast zijn we in 2020 begonnen met de ontwikkeling van een arrangement ontwikkelgerichte activerende dagbesteding. Dit zal in 2021 tot resultaat leiden. Los daarvan is er sprake van passend indiceren (maatwerk) bij alle Wmo-producten. Daaronder valt bijvoorbeeld ook - daar waar mogelijk - het zelf leren doen van het huishouden.

1.6.

We zetten zo veel mogelijk in op ambulante hulpverlening. Pilot voor kinderen in de opvang is afgerond.

1.8.

In 2020 is gestart met de pilot Jeugdbescherming Dichterbij. Kern van deze pilot is het verbeteren van de samenwerking van veiligheidspartners in het jeugddomein. De opbrengsten van deze pilot worden meegenomen bij de implementatie van de Gelderse Verbeteragenda Jeugdbescherming.

1.9.

In 2020 is onderzocht op welke wijze kleinschalige crisisopvang in Ede gerealiseerd kan worden. Op basis van dit onderzoek wordt in 2021 een voorstel uitgewerkt waarbij op basis van beschikbaarheid crisisopvang voor jeugdigen mogelijk wordt gemaakt. 

2.

Maatwerkvoorziening Jeugdhulp

1.

Op basis van het in juli 2019 vastgestelde Jeugdbeleidsplan wordt een uitvoeringsplan geschreven. Dit uitvoeringsplan bevat concrete doelen, resultaten, indicatoren en streefwaarden. Eind 2019 wordt dit plan aangeboden aan de gemeenteraad en vormt daarna onderdeel van de programmabegroting.

Toelichting

2.1.

Op 28 januari 2020 is het Uitvoeringsplan Jeugd en Onderwijs 2019-2022 door het college voorgesteld. De doelen en resultaten van het uitvoeringsplan zijn opgenomen in de Programmabegroting 2021-2024.

3.

Maatwerkvoorziening Participatie

1.

Problematische schuldenproblematiek bij onze inwoners wordt adequaat opgepakt met het product ‘Op tijd erbij’. In de pilot Ede-West is ervaring opgedaan met deze werkwijze. Samen met het Sociaal Team bieden wij ongevraagd hulp aan de inwoners met mogelijk problematische schulden.

2.

Samen met ketenpartners en ervaringsdeskundigen is gewerkt aan de producten ‘Nazorg uit Voorzorg’ en ‘Preventie Jongeren’. Nazorg uit Voorzorg beoogt, door middel van gedragsverandering te voorkomen dat inwoners nogmaals in de financiële problemen raken.

3.

Met het product ‘Preventie Jongeren’ is een verbinding gemaakt met scholen. Zo willen we als effect realiseren dat er minder schooluitval voorkomt vanwege schuldenproblematiek. In 2020 worden concrete activiteiten op school georganiseerd in samenspraak met de zorgcoördinatoren op de scholen.

4.

Uit de nota ‘Effectiviteit van het Minimabeleid 2015’ bleek dat de integrale samenwerking binnen het sociaal domein een verbeterslag behoeft. Deze verbeterslag heeft ons geholpen om de dienstverlening naar onze inwoners op een hoger niveau te brengen. De interne werkprocessen zijn hierop afgestemd. Wij gaan onderzoeken of onze inwoners dit ook zo ervaren. Dit gebeurt met een klanttevredenheidsonderzoek.
Daarnaast zijn de effecten van de inkomensondersteunende regelingen onderzocht in de Minima Effect Rapportage (MER 2019). De conclusie luidt dat de financiële positie van inwoners met lage inkomens in de gemeente Ede overwegend goed is en verbeterd ten opzichte van 2016. De aanbevelingen uit de MER 2019 worden beoordeeld op toepasbaarheid binnen de Edese uitvoering in 2020 en volgende jaren.

Toelichting

3.3.

Het realiseren dat er minder schooluitval voorkomt vanwege schuldenproblematiek heeft in verband met corona geen vorm gekregen. Gastlessen die hiervoor gepland stonden zijn, in samenspraak met de zorgcoördinatoren vervallen.

3.4.

In 2020 is de focus van het klanttevredenheidsonderzoek gelegd op corona-vraagstellingen en niet op de verbetering van onze interne werkprocessen.

Deze pagina is gebouwd op 04/22/2021 14:36:15 met de export van 04/14/2021 08:34:24