Maatschappelijke ondersteuning | ||
1 | We stimuleren initiatieven van bewoners die zich willen inzetten voor hun straat, buurt of wijk via sociaal werkers en wijkregie en monitoren of dit aansluit bij de behoeften van inwoners. | |
---|---|---|
2. | We voeren de activiteiten uit de nota Mantelzorgbeleid uit. | |
3. | We stemmen de inzet ten aanzien van vrijwilligers af op doelstellingen gebiedsagenda (waar mogelijk). | |
4. | We verbinden Initiatieven in wijken, buurten en dorpen actief met elkaar. | |
5. | Buurt-, wijk- en dorpshuizen in staat stellen om vragen van bewoners op te halen en deze te vertalen in een vernieuwd (activiteiten)aanbod. | |
6. | We werken samen met Malkander verder aan het actieplan Eenzaamheid. | |
7. | Vanuit een strategische samenwerking met de Christelijke Hogeschool Ede ontwikkelen we als gemeente samen met partners en hogeschool werkpraktijken voor het samenspel tussen formele en informele ondersteuning met daarbij nadruk op het versterken van de informele ondersteuning. | |
8. | We bieden per 2020 op basis van een nieuwe visie onafhankelijke cliëntondersteuning met een focus op informele ondersteuning en met een verbreding van de doelgroep. | |
9. | Gemeente Ede heeft in haar personeelsbeleid aandacht voor inwoners met afstand tot de arbeidsmarkt. |
Toelichting
1. | Tijdens de coronacrisis zijn er veel mooie en nieuwe initiatieven door onder andere bewonersinitiatieven tot stand gekomen. Zo werd er boodschappen gedaan voor buurtbewoners uit de wijk voor degenen die dat door corona zelf niet konden doen, en werden er tasjes met activiteiten voor thuis uitgedeeld. |
---|---|
2. | De nota mantelzorgbeleid is in 2020 uitgevoerd. Deze nota is voortgezet als specifieke actielijn opgenomen in het Actieprogramma Versterken Sociale Basis & Preventie, om zo de ondersteuning van mantelzorgers meer integraal vorm te geven. |
4. | Samenwerking vormt een groot onderdeel van het actieprogramma versterken sociale basis. Daarnaast is samenwerking in 2020 opgenomen in de Programma’s van Eisen behorende bij de subsidies vanaf 2021. |
5. | Door de coronacrisis was het voor de buurt-, wijk-, en dorpshuizen lastig om een activiteitenaanbod te organiseren. De BWD huizen zijn creatief geweest in het zo veel mogelijk laten doorgaan van hun activiteiten. Zeker voor de kwetsbare inwoners. |
6. | De aanpak van eenzaamheid kende in 2020 grote uitdagingen. Als gevolg van corona steeg enerzijds het aantal inwoners dat gevoelens van eenzaamheid heeft sterk. Anderzijds stond juist de aanpak van eenzaamheid onder druk: door de maatregelen werd het lastiger om met inwoners in contact te komen. We zien dan ook dat eenzaamheid terugdringen om extra actie vraagt de komende tijd. Daarbij willen we benadrukken dat er juist meer inzet dan ooit is gepleegd voor het voorkomen en verlichten van eenzaamheid. Alle organisaties en (spontane) initiatieven hebben zich veerkrachtig en creatief opgesteld en steeds gezocht naar dat wat er wel kon: telefooncirkels, pakketjes en maaltijden langs brengen. Een klein gebaar kon voor mensen echt het verschil maken. |
8. | Vanaf 2020 werd onafhankelijke Inwonersondersteuning (voorheen onafhankelijke cliëntondersteuning) in Ede uitgevoerd door Stimenz. Vanwege corona hebben enkele van deze eenmalige activiteiten vertraging opgelopen en/of geen doorgang kunnen vinden, maar over het algemeen is de overgang naar de nieuwe aanbieder naar wens verlopen. |
9. | De gemeente Ede heeft het Charter Diversiteit ondertekend en zich daarbij verplicht expliciet aandacht te schenken aan het thema diversiteit en inclusie. Zij voldoet aan de banenafspraak in het kader van de Participatiewet om minimaal 2,35% mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te hebben. Daarnaast is de gemeente een pilot inclusief werven gestart. Er is een werkgroep diversiteit opgericht waarin collega’s gezamenlijk zoeken naar de kansen om diversiteit op de werkvloer te bevorderen. Tijdens Diversity Day op 6 oktober is uitgebreid (online) stilgestaan bij dit thema. De podcast voor een ‘inclusieve wandeling’ door Ede Centrum staat op het intranet en is opgenomen in het introductieprogramma voor nieuwe medewerkers. |
Preventieve jeugdhulp | ||
1. | Maatschappelijke resultaten en bijbehorende activiteiten worden opgesteld in het kader van het nieuwe Beleidsplan Jeugd en Onderwijs en het uitvoeringsplan. In het najaar 2019 wordt de gemeenteraad hierover geïnformeerd. |
---|
Toelichting
1. | In 2020 is het uitvoeringsplan jeugd, behorende bij het beleidsplan Jeugd & Onderwijs 2019-2022, vastgesteld. Deze is samen met partners opgesteld. De doelen en resultaten uit het uitvoeringsplan zijn opgenomen in de Programma’s van Eisen behorende bij de subsidies vanaf 2021. Ook het jaarplan CJG 2021 is gebaseerd op het uitvoeringsplan. Verder is er in 2020 een subsidieregeling Jeugdactiviteiten- en preventie opgesteld. Met deze subsidieregeling is duidelijk welke activiteiten subsidiabel zijn en kan daar beter op worden getoetst. |
---|
Inburgering en maatschappelijke begeleiding statushouders | ||
1. | Vormgeven van het inburgerproces zoals genoemd in de kaders van de nieuwe Wet Inburgering die op 1 januari 2021 van kracht moet worden. In de eerste plaats wordt gestart met het vormgeven van de brede intake en de ontwikkelen we het Plan Inburgering en Participatie. We bereiden de implementatie van de wet voor zodat deze op moment van vaststelling kan worden uitgevoerd; waar mogelijk starten we in 2020 met de nieuwe methodiek en werkprocessen. | |
---|---|---|
2. | Doorontwikkeling van het inburgerprogramma waarin opleiding (taal), participatie (waaronder werk) en inburgering, al dan niet gecombineerd, door de gemeente worden aangeboden. | |
3. | Verbinding met activiteiten Werkkracht, Vluchtelingenwerk, Woonstede, wijkregie, Sociaal Teams, etc. (conform de afspraken die gemaakt zijn tussen deze partijen). |
Toelichting
1. | Zoals al gemeld bij de ontwikkelingen, is het wetsvoorstel voor de nieuwe Wet Inburgering vastgesteld, maar is vervolgens de ingangsdatum van de wet voorlopig verschoven naar 1 januari 2022. |
---|---|
2. | Gedurende de tweede helft van het jaar heeft de aanbesteding van de maatschappelijke begeleiding van statushouders plaatsgevonden. De opdracht is in december gegund aan Vluchtelingenwerk Oost Nederland. In het laatste kwartaal hebben de gemeenten die deel uitmaken van de Arbeidsmarktregio Foodvalley een marktverkenning uitgevoerd bij taalaanbieders. Dit had als doel input op te halen bij taalaanbieders om hiermee de drie leerroutes uit de nieuwe Wet Inburgering in 2021 vorm te kunnen geven. |
Volwasseneneducatie | ||
1. | Opstellen en uitvoeren van de 'Edese aanpak van het stimuleren van geletterdheid'. Deze richt zich op het vergroten van het onderwijsaanbod, de bekendheid met het thema geletterdheid, het werven van de doelgroep (met name NT1) en het vergroten van deskundigheid bij professionals die met de doelgroep te maken hebben. Uitgangspunt is de hiervoor beschikbare budgetten in samenhang met elkaar in te zetten (ontschotten). | |
---|---|---|
2. | Er wordt enerzijds gewerkt aan de samenhang met rekenen, lezen en schrijven, spreken en luisteren en digitale vaardigheden, maar ook aan de samenhang tussen participatie, volwasseneneducatie en inburgering. In het najaar van 2019 wordt hiervoor een plan van aanpak opgesteld waarin onder andere wordt beschreven welke prioritering van doelgroepen wordt gehanteerd. | |
3. | We ontwikkelen een aanpak om in 2024 regie te kunnen voeren over de aanpak van basisvaardigheden. Hiervoor werken we samen met partijen uit de domeinen onderwijs, werk, gezin, gezondheid en verwante terreinen. |
Toelichting
1. | De gemeenten in de arbeidsmarktregio Foodvalley hebben in het derde en vierde kwartaal van 2020 samen een aanbestedingstraject opgesteld en uitgevoerd ten behoeve van formele volwasseneneducatie. De opdracht is voor de periode 2021 tot en met 2024 aan een nieuwe aanbieder gegund: NLeducatie. Dit heeft als gevolg dat de samenwerking met de aanbieder en tussen de aanbieder en de Taalhuizen per 2021 opnieuw moet worden ingeregeld. |
---|