De impact van corona op onderwijsondersteuning
Het coronavirus zorgde er in 2020 voor dat kinderen ineens niet meer naar school konden, of maar gedeeltelijk. Samen met de kinderopvang en het onderwijs werd snel en hard gewerkt om kinderen, ook al was het lastig, weer goede ondersteuning te bieden. Tijdens de lockdown vond wekelijks overleg plaats met zowel kindercentra als onderwijsbesturen om knelpunten snel en gezamenlijk op te lossen.
We merkten dat corona een flinke wissel trok op kinderen en ouders, maar helaas was het nog zwaarder voor de kinderen met een onderwijsachterstand, kinderen zonder (veel) ondersteuning thuis of waar de middelen ontbreken om lessen te volgen. Hierop is extra inzet geweest zoals onder andere het organiseren van noodopvang voor kwetsbare kinderen, samenwerking met het bedrijfsleven in de vorm van het leveren van 2e hands laptops, een digitaal meivakantieboek, extra digitale huiswerkbegeleiding door Netwerk Dien je Stad. Ook de scholen boden extra studiebegeleiding, maar moesten vooral binnen extreem korte tijd omschakelen naar het geven van digitaal onderwijs om alle kinderen in Ede zo maximaal mogelijk van onderwijs te voorzien.
Kindercentra hebben zich enorm ingespannen om alle kinderen van leuk materiaal te voorzien voor thuis en ze weer op te vangen toen ze eindelijk weer naar de kinderopvang mochten. Er is veel werk verzet waarbij ook helder was dat de kinderopvangorganisaties in Ede beschikken over enorme flexibiliteit in lastige tijden.
Wat al voor corona inzette, namelijk een verminderde instroom in de VVE-peuteropvang werd door de onzekere tijden versterkt. Samen met de partners is extra ingezet op de signalering en toeleiding om kinderen en hun ouders te stimuleren om weer naar de kinderopvang te komen. Juist nu is weer gebleken hoe belangrijk en fijn het is als kinderen kunnen samen spelen en leren.
Kinderopvang en VVE
De toeleiding van VVE-peuters (Vroeg- en voorschoolse Educatie) vereist blijvende aandacht. Eén VVE-toeleider is in dienst genomen via het Reformatorisch Samenwerkingsverband Berséba. Deze voorziet in toeleiding van alle doelgroepen en voldoet aan de vraag. De doelstelling om een tweede VVE-toeleider aan te stellen komt hiermee te vervallen. Ook is geïnvesteerd in het optimaliseren van de samenwerking tussen de VVE-toeleider en het consultatiebureau. Dit heeft geresulteerd in een document met wederzijdse afspraken.
Door het invoeren van de Peutermonitor in 2019 en het aanleveren van alle benodigde gegevens in 2020 heeft gemeente veel meer grip op de kengetallen rond VVE, waaronder het bereik. Met het consultatiebureau is basis daarvan afgesproken dat drie keer in het jaar wordt gemonitord om welke reden de VVE-geïndiceerde kinderen niet binnen het VVE-programma terecht zijn gekomen. Zo kan meer gericht worden gestuurd op het verhogen van het bereik. Ook geven de cijfers vanaf 2019 pas zuiver aan wat de hoogte van het bereik is
Schoolpilots
In het kader van de transformatie opgave Jeugdhulp zijn we regionaal en in Ede samen met de Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs en scholen aan de slag om samen kinderen eerder en beter via school te ondersteunen. Dit doen we door de realisatie van schoolpilots. De lockdown en maatregelen vergde voor iedereen veel creativiteit. De ene schoolpilot en doelgroep leende zich daar iets gemakkelijker voor dan de andere. Bijvoorbeeld een digitale themabijeenkomst voor ouders met hoogbegaafde kinderen is goed uitvoerbaar maar laagdrempelige ondersteuning voor kinderen en ouders met minder sterke digitale vaardigheden en mogelijkheden is moeilijk. De resultaten van alle pilots worden gemonitord op regionaal niveau (Jeugdhulpregio en Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs) om zo de ervaringen te bundelen en te vertalen naar gericht aanbod om de kinderen gericht en effectief te ondersteunen.
Voortijdig schoolverlaten
Hiernaast willen we dat alle kinderen in Ede het onderwijs verlaten met een passend diploma op zak, om ze zo de meeste kansen te geven op een fijne toekomst. De grote meerderheid van de kinderen redt dit prima. Soms lukt het even niet. Schoolverzuim is vaak een eerste signaal dat er iets niet goed gaat met een jongere en door tijdig actie te ondernemen kunnen we erger voorkomen. Wij blijven ons dan ook samen met onze partners inzetten om voortijdig schoolverlaten te voorkomen zodat alle kinderen naar school kunnen gaan. In 2020 is een nieuw regionaal programmaplan VSV vastgesteld waar we de komende vier jaar in gaan investeren vanuit onderwijs en gemeenten in de Regio Vallei.